
Η τεχνολογική επανάσταση στη Wall Street έχει περάσει σε νέα φάση. Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025, η υιοθέτηση του AI είχε ξεπεράσει πλέον το στάδιο των πειραμάτων εντός των μεγάλων αμερικανικών τραπεζών και είχε ενσωματωθεί πλήρως στην καθημερινή λειτουργία, αλλάζοντας τα δεδομένα στον χρηματοπιστωτικό κλάδο.
Μιλώντας σε συνέδριο χρηματοοικονομικών υπηρεσιών της Goldman Sachs στη Νέα Υόρκη στις 9 Δεκεμβρίου, κορυφαία τραπεζικά στελέχη περιέγραψαν το AI — και ιδιαίτερα το generative AI — ως μια κρίσιμη λειτουργική αναβάθμιση. Η τεχνολογία αυτή ήδη ενισχύει θεαματικά την παραγωγικότητα σε καίριους τομείς όπως η μηχανική, οι λειτουργίες (operations) και η εξυπηρέτηση πελατών.
Η ίδια συζήτηση, ωστόσο, έφερε στην επιφάνεια και μια πιο σκληρή πραγματικότητα για το μέλλον της εργασίας: Εάν οι τράπεζες μπορούν να παράγουν περισσότερα με τις ίδιες ομάδες, ορισμένοι ρόλοι ίσως να μην είναι πλέον απαραίτητοι στα τρέχοντα επίπεδα μόλις σταθεροποιηθεί η ζήτηση.
Πώς οι τράπεζες της Wall Street δηλώνουν ότι το AI φέρνει αποτελέσματα σήμερα
Οι ηγέτες του κλάδου αναλύουν πώς η καινοτομία μεταφράζεται σε αριθμούς και τι σημαίνει αυτό για το εργατικό δυναμικό.
JPMorgan: Τα λειτουργικά οφέλη αρχίζουν να συσσωρεύονται
Η Marianne Lake, διευθύνουσα σύμβουλος καταναλωτικής και κοινοτικής τραπεζικής στην JPMorgan, παρείχε συγκεκριμένα στοιχεία που αποδεικνύουν την εξέλιξη της αποδοτικότητας. Σύμφωνα με την ίδια:
- Η παραγωγικότητα στους τομείς που χρησιμοποιούν AI έχει αυξηθεί περίπου στο 6%, σημειώνοντας διπλασιασμό από το περίπου 3% που ήταν πριν την εφαρμογή του.
- Οι ρόλοι στις λειτουργίες (operations) θα μπορούσαν τελικά να δουν κέρδη παραγωγικότητας της τάξης του 40% έως 50%, καθώς το AI γίνεται αναπόσπαστο μέρος της ρουτίνας της εργασίας.
Αυτά τα εντυπωσιακά κέρδη βασίζονται σε στρατηγικές, στοχευμένες επιλογές και όχι σε γενικευμένους πειραματισμούς. Η JPMorgan έχει εστιάσει στην ασφαλή εσωτερική πρόσβαση σε μεγάλα γλωσσικά μοντέλα (LLMs), σε στοχευμένες αλλαγές στις ροές εργασίας και σε αυστηρούς ελέγχους σχετικά με τον τρόπο χρήσης των δεδομένων.
Η τράπεζα παρουσίασε το εσωτερικό της εργαλείο, το "LLM Suite", ως ένα ελεγχόμενο ψηφιακό περιβάλλον όπου το προσωπικό μπορεί να συντάσσει και να συνοψίζει περιεχόμενο με ταχύτητα και ακρίβεια, χρησιμοποιώντας προηγμένα μεγάλα γλωσσικά μοντέλα.
Wells Fargo: Η παραγωγή αυξάνεται πριν από τις αλλαγές στο προσωπικό
Από την πλευρά της Wells Fargo, ο CEO Charlie Scharf, υιοθέτησε μια προσεκτική αλλά αποκαλυπτική στάση. Δήλωσε ότι η τράπεζα δεν έχει μειώσει τον αριθμό των εργαζομένων λόγω του AI μέχρι στιγμής, αλλά τόνισε με νόημα ότι "διεκπεραιώνονται πολύ περισσότερα πράγματα".
Ο Scharf ανέφερε ότι η διοίκηση αναμένει να εντοπίσει συγκεκριμένους τομείς όπου θα χρειάζονται λιγότεροι άνθρωποι καθώς βελτιώνεται η παραγωγικότητα μέσω της τεχνολογίας.
Σε σχόλια που αναφέρθηκαν την ίδια ημέρα, ο Scharf αποκάλυψε μια τάση που ίσως ανησυχήσει την αγορά εργασίας: οι εσωτερικοί προϋπολογισμοί της τράπεζας δείχνουν ήδη ένα μικρότερο εργατικό δυναμικό έως το 2026, ακόμα και πριν συνυπολογιστεί ο πλήρης αντίκτυπος που θα φέρει το AI.