
Το 2024, το πολιτικό σκηνικό βίωσε μια τεχνολογική επανάσταση. Μια υποψήφια των Δημοκρατικών για το Κογκρέσο στην Pennsylvania, η Shamaine Daniels, εφάρμοσε μια καινοτόμο στρατηγική χρησιμοποιώντας ένα AI chatbot με το όνομα Ashley για να καλέσει ψηφοφόρους και να συνομιλήσει μαζί τους, ανοίγοντας τον δρόμο για το μέλλον της πολιτικής επικοινωνίας.
«Γεια σας. Το όνομά μου είναι Ashley και είμαι μια εθελόντρια AI για την υποψηφιότητα της Shamaine Daniels για το Κογκρέσο», ξεκινούσαν οι κλήσεις, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στην αλληλεπίδραση ψηφοφόρων και τεχνολογίας.
Αν και η Daniels τελικά δεν κέρδισε, το πείραμα αυτό άφησε το στίγμα του. Όμως, ίσως αυτές οι κλήσεις να βοήθησαν τον σκοπό της περισσότερο από όσο φανταζόμασταν. Νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι τα AI chatbots έχουν τη δύναμη να αλλάξουν τις απόψεις των ψηφοφόρων με μία μόνο συζήτηση — και είναι εκπληκτικά ικανά σε αυτό.
Είναι το AI πιο αποτελεσματικό από τις παραδοσιακές διαφημίσεις;
Μια ομάδα ερευνητών από διάφορα κορυφαία πανεπιστήμια ανακάλυψε κάτι που αλλάζει τα δεδομένα: η συνομιλία με ένα πολιτικά προκατειλημμένο μοντέλο AI ήταν πιο αποτελεσματική από τις πολιτικές διαφημίσεις στο να ωθήσει τόσο τους Δημοκρατικούς όσο και τους Ρεπουμπλικάνους να υποστηρίξουν τους προεδρικούς υποψηφίους του αντίπαλου κόμματος.
Η τεχνολογία πίσω από τα chatbots επηρέασε τις απόψεις παραθέτοντας γεγονότα και αποδεικτικά στοιχεία. Ωστόσο, η ακρίβεια δεν ήταν πάντα δεδομένη, οδηγώντας σε ένα ανησυχητικό συμπέρασμα για την εξέλιξη της παραπληροφόρησης:
Σημείωση: Τα πιο πειστικά μοντέλα ήταν εκείνα που έλεγαν τα πιο αναληθή πράγματα.
Η δύναμη των LLMs στην πειθώ και το μέλλον
Τα ευρήματα, που περιγράφονται λεπτομερώς σε δύο βαρυσήμαντες μελέτες που δημοσιεύτηκαν στα έγκριτα επιστημονικά περιοδικά Nature και Science, αποτελούν την τελευταία προσθήκη σε ένα αναδυόμενο σώμα ερευνών. Αυτές οι μελέτες αποδεικνύουν την τρομακτική πειστική δύναμη των LLMs (Large Language Models).
Τα αποτελέσματα εγείρουν βαθιά ερωτήματα —τόσο για τις ΗΠΑ όσο και για την Ευρώπη και την Ελλάδα— σχετικά με το πώς το Generative AI θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τις εκλογές παγκοσμίως.
Γιατί το AI πείθει καλύτερα;
«Μια συζήτηση με ένα LLM έχει αρκετά σημαντική επίδραση σε καίριες εκλογικές επιλογές», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Gordon Pennycook, ψυχολόγος στο Cornell University που εργάστηκε στη μελέτη του Nature.
Σύμφωνα με τον ειδικό, τα προηγμένα LLMs μπορούν να πείσουν τους ανθρώπους πιο αποτελεσματικά από τις στατικές πολιτικές διαφημίσεις επειδή διαθέτουν δύο βασικά πλεονεκτήματα:
- Εξατομίκευση σε πραγματικό χρόνο: Παράγουν πολύ περισσότερες πληροφορίες, άμεσα προσαρμοσμένες στον εκάστοτε συνομιλητή.
- Στρατηγική επιχειρηματολογία: Αναπτύσσουν τα επιχειρήματά τους δυναμικά μέσα στη ροή της συζήτησης.
Για το συγκεκριμένο άρθρο στο Nature, οι ερευνητές στρατολόγησαν περισσότερους από 2.300 συμμετέχοντες για να λάβουν μέρος σε μια διαδραστική συνομιλία με ένα chatbot, μόλις δύο μήνες πριν από τις κρίσιμες προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ το 2024, αποδεικνύοντας τη δυναμική αυτής της τεχνολογίας.