
Η Rivian, το AI και η Δύσκολη Διαδρομή προς την Αυτονομία: Εντυπώσεις από το "Autonomy & AI Day"
Το σκηνικό έμοιαζε βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας, αλλά με μια δόση ρεαλισμού. Το ρομπότ ελισσόταν μέσα στην καφετέρια των κεντρικών γραφείων της Rivian στο Palo Alto, ανάμεσα σε ράφια γεμάτα με παγωμένους καφέδες — μέχρι που ξαφνικά σταμάτησε. Πέντε λεπτά αργότερα, ένας άνδρας το έσπρωξε προσεκτικά μακριά από τη μέση, ενώ οι λέξεις "Έχω κολλήσει" αναβόσβηναν με κίτρινο χρώμα στην οθόνη του άτυχου droid.
Ήταν ένα μάλλον άδοξο, αλλά συμβολικό ξεκίνημα για την πολυαναμενόμενη εκδήλωση "Autonomy & AI Day" της Rivian. Μια εκδήλωση που στόχο είχε να παρουσιάσει την τεχνολογική επανάσταση και τα σχέδια της εταιρείας για οχήματα ικανά να οδηγούν μόνα τους.
Αν και η Rivian δεν κατασκευάζει το ρομπότ της καφετέριας και δεν ευθύνεται για τις ικανότητές του, υπήρχε ένα ξεκάθαρο μήνυμα πίσω από την αστοχία του: αυτή η προηγμένη τεχνολογία είναι δύσκολη.
Ώρες αργότερα, καθώς επέβαινα σε ένα εντυπωσιακό SUV 2025 R1S κατά τη διάρκεια της 15λεπτης επίδειξης του νέου, όπως το αποκαλεί η εταιρεία, "Large Driving Model", αυτό το μήνυμα επανήλθε στο μυαλό μου, επιβεβαιώνοντας τις προκλήσεις της σύγχρονης μηχανικής.
Η Εμπειρία στον Δρόμο και η "Μάχη" με την Tesla
Το ηλεκτρικό όχημα (EV), εξοπλισμένο με το λογισμικό αυτόματης οδήγησης τελευταίας γενιάς, μετέφερε εμένα και δύο υπαλλήλους της Rivian σε μια ελικοειδή διαδρομή κοντά στις εγκαταστάσεις της εταιρείας. Εδώ, η σύγκριση με τον ανταγωνισμό ήταν αναπόφευκτη.
Καθώς περνούσαμε δίπλα από τα γραφεία μηχανικής της Tesla, παρατήρησα ένα Model S μπροστά μας να επιβραδύνει για να στρίψει στο πάρκινγκ της ανταγωνίστριας εταιρείας. Το R1S τελικά το αντιλήφθηκε κι αυτό, φρενάροντας δυνατά ελάχιστα πριν ο υπάλληλος της Rivian χρειαστεί να παρέμβει χειροκίνητα.
Παρεμβάσεις και Προκλήσεις
Κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής μου διαδρομής, υπήρξε μία πραγματική αποδέσμευση (disengagement) του συστήματος, αποδεικνύοντας πως η εξέλιξη απαιτεί χρόνο:
- Ο υπάλληλος στη θέση του οδηγού ανέλαβε τον έλεγχο καθώς περνούσαμε από ένα τμήμα του δρόμου με μία λωρίδα κυκλοφορίας, λόγω εργασιών κλαδέματος δέντρων.
- Συνολικά, ήταν μικροπράγματα που δεν ακύρωναν την προσπάθεια.
- Ωστόσο, δεν ήταν και σπάνιο φαινόμενο· εντόπισα πολλαπλές άλλες δοκιμαστικές διαδρομές που είχαν επίσης παρεμβάσεις από τους οδηγούς.
Μια Νέα Προσέγγιση στο AI: Από τους Κανόνες στο End-to-End
Το υπόλοιπο της διαδρομής κύλησε αρκετά ομαλά για ένα λογισμικό που δεν είναι ακόμη έτοιμο να κυκλοφορήσει στην αγορά. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό αν αναλογιστεί κανείς ότι η Rivian προχώρησε σε μια ριζική καινοτομία: πέταξε το παλιό της σύστημα υποβοήθησης οδηγού, το οποίο βασιζόταν σε αυστηρούς κανόνες, και υιοθέτησε μια προσέγγιση "end-to-end".
Αυτός είναι ακριβώς ο τρόπος με τον οποίο η Tesla ανέπτυξε το Full Self-Driving (Supervised), σηματοδοτώντας το μέλλον του AI στην αυτοκίνηση. Το όχημα κατάφερε τα εξής:
- Σταματούσε στα φανάρια με ακρίβεια.
- Χειριζόταν τις στροφές ομαλά.
- Επιβράδυνε στα σαμαράκια προστατεύοντας τους επιβάτες.
Και όλα αυτά, χωρίς προγραμματισμένους κώδικες να του λένε ρητά να κάνει αυτές τις ενέργειες, βασιζόμενο αποκλειστικά στην εκμάθηση του AI.
Σημείωση του CEO: «Το παλιό σύστημα της Rivian ήταν όλο πολύ ντετερμινιστικό και πολύ δομημένο», δήλωσε ο CEO RJ Scaringe σε συνέντευξή του την Πέμπτη. «Οτιδήποτε έκανε το όχημα ήταν αποτέλεσμα μιας προκαθορισμένης εντολής...»