
Παραπομπές από AI: Η Τεράστια Άνοδος και η Κυριαρχία της Google στο Ψηφιακό Τοπίο
Η επανάσταση της AI αλλάζει τον τρόπο που ανακαλύπτουμε περιεχόμενο στο διαδίκτυο. Οι παραπομπές χρηστών από προηγμένες πλατφόρμες AI προς ιστοσελίδες αυξάνονται με πρωτοφανείς ρυθμούς, σηματοδοτώντας μια σημαντική εξέλιξη στο μέλλον της αναζήτησης. Ωστόσο, παρά τη ραγδαία ανάπτυξη, η Google παραμένει ο αδιαμφισβήτητος βασιλιάς της διαδικτυακής κίνησης.
Η Μάχη των Αριθμών: AI εναντίον Google
Σύμφωνα με νέα, αποκαλυπτικά δεδομένα από την εταιρεία ανάλυσης αγοράς Similarweb, η τεχνολογία AI οδηγεί σε μια εκρηκτική αύξηση της επισκεψιμότητας.
- Παραπομπές από AI: Οι πλατφόρμες AI δημιούργησαν πάνω από 1,13 δισεκατομμύρια παραπομπές προς τις 1.000 κορυφαίες ιστοσελίδες παγκοσμίως τον Ιούνιο. Αυτό αποτελεί ένα εντυπωσιακό άλμα της τάξης του 357% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2024.
- Παραπομπές από Google: Η Αναζήτηση της Google διατηρεί την απόλυτη κυριαρχία της, αντιπροσωπεύοντας 191 δισεκατομμύρια παραπομπές κατά την ίδια περίοδο του Ιουνίου 2025.
Η διαφορά παραμένει τεράστια, αλλά η τάση είναι σαφής: η AI διεκδικεί όλο και μεγαλύτερο μερίδιο της πίτας.
Ο Αντίκτυπος της AI στην Ειδησεογραφία και το Φαινόμενο "Google Zero"
Μια κατηγορία που βιώνει έντονα αυτή τη μετάβαση είναι αυτή των ειδήσεων και των μέσων ενημέρωσης. Πολλοί διαδικτυακοί εκδότες, βλέποντας την οργανική τους επισκεψιμότητα να δέχεται πιέσεις, προετοιμάζονται για ένα μέλλον που αποκαλούν «Google Zero».
Τι είναι το «Google Zero»;
Είναι ο όρος που χρησιμοποιείται στον κλάδο των εκδόσεων για να περιγράψει ένα πιθανό μέλλον όπου η Google θα σταματήσει να στέλνει σημαντική κίνηση στις ιστοσελίδες. Αυτό θα συμβεί καθώς οι χρήστες θα λαμβάνουν τις απαντήσεις που αναζητούν απευθείας από τις περιλήψεις που δημιουργεί η AI (AI Overviews) στα αποτελέσματα αναζήτησης.
Οι Ανησυχίες και τα Δεδομένα
Η ανησυχία αυτή δεν είναι αβάσιμη. Η The Wall Street Journal ανέδειξε πρόσφατα πώς τα AI Overviews της Google «σκοτώνουν» την κίνηση προς τους ειδησεογραφικούς ιστοτόπους.
Μια μελέτη του Pew Research Center έδειξε ότι το 18% από τις σχεδόν 69.000 αναζητήσεις εμφάνισαν AI Overviews. Το αποτέλεσμα; Οι χρήστες έκαναν κλικ σε συνδέσμους μόνο στο 8% αυτών των περιπτώσεων. Αντίθετα, όταν δεν υπήρχε περίληψη από AI, το ποσοστό κλικ σε συνδέσμους ήταν σχεδόν διπλάσιο, φτάνοντας το 15%.
Παρά τις προκλήσεις, η Similarweb διαπίστωσε ότι οι παραπομπές από πλατφόρμες AI προς ειδησεογραφικές ιστοσελίδες τον Ιούνιο σημείωσαν εκρηκτική αύξηση 770% από τον Ιούνιο του 2024. Βέβαια, η κατάταξη ευνοεί όσους επιτρέπουν την πρόσβαση στα bots της AI, σε αντίθεση με εκδότες όπως οι The New York Times, που την μπλοκάρουν λόγω της δικαστικής τους διαμάχης με την OpenAI.
Οι Κορυφαίοι Εκδότες σε Παραπομπές από AI (Ιούνιος 2025)
- Yahoo: 2,3 εκατομμύρια
- Yahoo Japan: 1,9 εκατομμύρια
- Reuters: 1,8 εκατομμύρια
- The Guardian: 1,7 εκατομμύρια
- India Times: 1,2 εκατομμύρια
- Business Insider: 1,0 εκατομμύριο
Μεθοδολογία: Ποιες Πλατφόρμες AI Οδηγούν την Κούρσα;
Για την έρευνά της, η Similarweb όρισε ως παραπομπές από AI την κίνηση που προέρχεται από μια πλατφόρμα τεχνητής νοημοσύνης προς έναν άλλο ιστότοπο. Στην ανάλυση συμπεριλήφθηκαν κορυφαίες πλατφόρμες όπως οι:
- ChatGPT
- Gemini
- DeepSeek
- Grok
- Perplexity
- Claude
- Liner
Το ChatGPT Κυριαρχεί Απόλυτα
Ο απόλυτος ηγέτης σε αυτή τη νέα εποχή είναι το ChatGPT της OpenAI, το οποίο ευθύνεται για περισσότερο από το 80% του συνόλου των παραπομπών από AI προς τους 1.000 κορυφαίους ιστοτόπους παγκοσμίως.
Αυτή η τεχνολογική καινοτομία αναδιαμορφώνει το ψηφιακό τοπίο και δημιουργεί νέα δεδομένα για το SEO και το ψηφιακό μάρκετινγκ, μια εξέλιξη που κάθε επιχείρηση και δημιουργός περιεχομένου στην Ελλάδα οφείλει να παρακολουθεί στενά.