
Οι New York Times μηνύουν την Perplexity: Ένας νέος «πόλεμος» για τα πνευματικά δικαιώματα στο AI
Σε μια κίνηση που σηματοδοτεί ραγδαίες εξελίξεις στον χώρο της τεχνολογίας και της ενημέρωσης, οι New York Times κατέθεσαν αγωγή την Παρασκευή εναντίον της νεοφυούς εταιρείας αναζήτησης Perplexity για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων. Πρόκειται για τη δεύτερη μεγάλη δικαστική προσφυγή του ιστορικού μέσου εναντίον μιας εταιρείας AI, υπογραμμίζοντας την ένταση που επικρατεί στον κλάδο.
Με αυτή τη στρατηγική κίνηση, οι New York Times ενώνουν τις δυνάμεις τους με διάφορα μεγάλα μέσα ενημέρωσης που κινούνται νομικά εναντίον της Perplexity, συμπεριλαμβανομένης της Chicago Tribune, η οποία κατέθεσε επίσης αγωγή αυτή την εβδομάδα, διεκδικώντας το μέλλον της πνευματικής ιδιοκτησίας στην ψηφιακή εποχή.
Η κατηγορία: «Υποκατάσταση» περιεχομένου χωρίς άδεια
Η αγωγή των Times θέτει ένα κρίσιμο ζήτημα που αφορά κάθε δημιουργό περιεχομένου, από τις ΗΠΑ μέχρι την Ελλάδα:
«Η Perplexity παρέχει εμπορικά προϊόντα στους χρήστες της που υποκαθιστούν το μέσο, χωρίς άδεια ή αμοιβή.»
Αυτή η νομική κίνηση — η οποία κατατέθηκε ακόμη και ενώ αρκετοί εκδότες, συμπεριλαμβανομένων των Times, βρίσκονται σε διαπραγματεύσεις για συμφωνίες με εταιρείες AI — αποτελεί μέρος μιας συνεχιζόμενης στρατηγικής. Αναγνωρίζοντας ότι η επανάσταση του AI είναι αναπόφευκτη και δεν μπορεί να σταματήσει, οι εκδότες χρησιμοποιούν τις αγωγές ως ισχυρό μοχλό πίεσης στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων.
Σκοπός είναι να αναγκάσουν τις εταιρείες AI να αδειοδοτήσουν επίσημα το περιεχόμενο, διασφαλίζοντας τρόπους που θα αποζημιώνουν τους δημιουργούς και θα διατηρούν την οικονομική βιωσιμότητα της πρωτότυπης, ποιοτικής δημοσιογραφίας.
Οι κινήσεις και η «άμυνα» της Perplexity
Από την πλευρά της, η Perplexity προσπάθησε να προλάβει τις αντιδράσεις και να αντιμετωπίσει τα αιτήματα αποζημίωσης, εγκαινιάζοντας πέρυσι το Publishers’ Program (Πρόγραμμα Εκδοτών).
Το πρόγραμμα αυτό προσφέρει στα συμμετέχοντα μέσα, όπως τα Gannett, TIME, Fortune και τους Los Angeles Times, μερίδιο από τα διαφημιστικά έσοδα, προωθώντας ένα μοντέλο συνεργασίας. Επιπλέον, η εταιρεία προχώρησε σε συγκεκριμένες ενέργειες καινοτομίας:
- Τον Αύγουστο, η Perplexity λάνσαρε το Comet Plus, διαθέτοντας το 80% της μηνιαίας συνδρομής των $5 στους συμμετέχοντες εκδότες.
- Πρόσφατα συνήψε μια σημαντική πολυετή συμφωνία αδειοδότησης με την Getty Images.
Η αμετακίνητη θέση των Times
Παρά τις προσπάθειες αυτές και τα μοντέλα εσόδων που προτείνει η τεχνολογική εταιρεία, η πλευρά των Times παραμένει ανένδοτη, υπερασπιζόμενη την αξία του δημοσιογραφικού έργου. Ο Graham James, εκπρόσωπος των New York Times, ήταν σαφής στη δήλωσή του:
«Ενώ πιστεύουμε στην ηθική και υπεύθυνη χρήση και ανάπτυξη του AI, αντιτιθέμεθα σθεναρά στη χρήση του περιεχομένου μας από την Perplexity χωρίς άδεια για την ανάπτυξη και προώθηση των προϊόντων της. Θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε για να λογοδοτήσουν οι εταιρείες που αρνούνται να αναγνωρίσουν την αξία της δουλειάς μας.»
Το τεχνικό ζήτημα με το RAG και η διαδικασία ανάκτησης
Παρόμοια με την αγωγή της Tribune, οι Times εστιάζουν και διαφωνούν με την τεχνική μέθοδο που χρησιμοποιεί η Perplexity για την απάντηση στα ερωτήματα των χρηστών. Η διαδικασία αυτή είναι κεντρική στη λειτουργία πολλών σύγχρονων συστημάτων AI.
Συγκεκριμένα, περιλαμβάνει τη συγκέντρωση πληροφοριών από ιστοσελίδες και βάσεις δεδομένων για τη δημιουργία απαντήσεων μέσω των προϊόντων της που βασίζονται στο προηγμένο Retrieval-Augmented Generation (RAG), όπως τα συνομιλιακά συστήματα (chatbots) της και ο AI βοηθός στον περιηγητή Comet.
Σύμφωνα με το κείμενο της αγωγής:
- «Η Perplexity στη συνέχεια επανασυσκευάζει το πρωτότυπο περιεχόμενο σε γραπτές απαντήσεις προς τους χρήστες.»
- «Αυτές οι απαντήσεις, ή τα αποτελέσματα (outputs), συχνά...»