
Google Discover & AI Περιλήψεις: Τι Σημαίνει η Νέα Εξέλιξη για Εκδότες και Αναγνώστες;
Σε μια εποχή που οι εκδότες, συμπεριλαμβανομένων και των ελληνικών, ανησυχούν έντονα για τη μείωση της επισκεψιμότητας από την Google, η τεχνολογία κάνει ένα ακόμα άλμα. Ο γίγαντας της αναζήτησης άρχισε να ενσωματώνει περιλήψεις άρθρων που δημιουργούνται από AI στο Discover, την προσωποποιημένη ροή ειδήσεων της εφαρμογής Google σε iOS και Android.
Πλέον, αντί για έναν απλό τίτλο, οι χρήστες βλέπουν τα λογότυπα πολλαπλών εκδοτών, ακολουθούμενα από μια προηγμένη περίληψη που έχει συνθέσει η τεχνητή νοημοσύνη, παραθέτοντας τις πηγές.
Η ίδια η εφαρμογή προειδοποιεί τους χρήστες ότι «Αυτές οι περιλήψεις δημιουργούνται με AI», προσθέτοντας πως «το οποίο μπορεί να κάνει λάθη».
Η Δοκιμαστική Φάση της Google
Αυτή η καινοτομία δεν έχει εφαρμοστεί ακόμα καθολικά σε όλα τα άρθρα, γεγονός που υποδηλώνει ότι η Google βρίσκεται πιθανότατα σε δοκιμαστικό στάδιο. (Έχει ζητηθεί σχόλιο από την Google σχετικά με την έκταση της εφαρμογής, αλλά δεν έχει υπάρξει απάντηση). Σε δοκιμές που πραγματοποίησε το TechCrunch, οι περιλήψεις AI εμφανίστηκαν στις εφαρμογές για iOS και Android στις Η.Π.Α., δείχνοντας την κατεύθυνση προς την οποία κινείται η εταιρεία.
Πέρα από τις AI Περιλήψεις: Η Ευρύτερη Στρατηγική της Google
Η Google δεν πειραματίζεται μόνο με τις περιλήψεις. Δοκιμάζει και άλλους τρόπους για να παρουσιάσει τις ειδήσεις στο Discover, αλλάζοντας την εμπειρία του χρήστη. Ορισμένα άρθρα, αν και δεν επισημαίνονται ως προϊόντα AI, περιλαμβάνουν:
- Συνοπτικά bullet points κάτω από τον τίτλο για γρήγορη κατανόηση.
- Ομαδοποίηση παρόμοιων ειδήσεων για σφαιρική ενημέρωση.
Για παράδειγμα, ένα άρθρο για τη συμφωνία του Προέδρου Trump με την Ουκρανία συνοδευόταν από συνδέσμους προς άλλα άρθρα για τις τελευταίες του ενέργειες. Παράλληλα, ένα άρθρο της The Washington Post για την υπηρεσία ICE ακολουθούνταν από bullet points που συνόψιζαν τα βασικά σημεία του.
Η Τεχνολογία AI στη Δημοσιογραφία: Μια Αναπόφευκτη Επανάσταση;
Η κίνηση της Google έρχεται σε μια περίοδο που ολόκληρος ο κόσμος της δημοσιογραφίας αγκαλιάζει την τεχνολογία AI. Μεγάλοι εκδοτικοί οίκοι ήδη πειραματίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη, όπως:
- The Wall Street Journal
- Yahoo
- Bloomberg
- USA Today
Ταυτόχρονα, καινοτόμες startups όπως η Particle χρησιμοποιούν το AI όχι μόνο για περιλήψεις, αλλά και για να προσφέρουν στους χρήστες πολλαπλές οπτικές γωνίες ή τη δυνατότητα να κάνουν ερωτήσεις για βαθύτερη κατανόηση.
Το Μέλλον της Ενημέρωσης και η Ανησυχία των Εκδοτών
Παρά τις συναρπαστικές δυνατότητες, η ανησυχία στον εκδοτικό κλάδο κορυφώνεται. Πώς θα επηρεάσει αυτή η μετάβαση στην AI την επισκεψιμότητα και τα έσοδα;
Με λειτουργίες όπως τα AI Overviews και το AI Mode της Google, οι χρήστες δεν χρειάζεται πλέον να επισκέπτονται απευθείας έναν ιστότοπο για να πάρουν τις απαντήσεις που αναζητούν, μειώνοντας δραστικά τα πολύτιμα κλικ προς τις αρχικές πηγές. Αυτή η εξέλιξη αποτελεί μια πρόκληση που θα καθορίσει το μέλλον της ψηφιακής ενημέρωσης, τόσο παγκοσμίως όσο και στην Ελλάδα.