
Το Τέλος μιας Εποχής για την iRobot και η Χαμένη Ευκαιρία της Amazon
Όταν η iRobot κατέθεσε αίτηση πτώχευσης (βάσει του Chapter 11) την περασμένη Κυριακή, το γεγονός αυτό δεν σηματοδότησε απλώς μια οικονομική εξέλιξη, αλλά το τέλος μιας εποχής για μία από τις πιο αγαπημένες εταιρείες ρομποτικής και τεχνολογίας της Αμερικής.
Η πρωτοπόρος κατασκευάστρια του θρυλικού Roomba, η οποία έφερε την επανάσταση στα σπίτια μας πουλώντας πάνω από 50 εκατομμύρια ρομπότ από την κυκλοφορία της το 2002, είχε επιβιώσει επί 35 χρόνια από οριακές καταστάσεις και τεχνικές προκλήσεις.
Ωστόσο, φαίνεται πως κατέρρευσε τελικά από αυτό που ο ιδρυτής της, Colin Angle, χαρακτηρίζει ως μια "αποφεύξιμη" ρυθμιστική αντίθεση, στέλνοντας ένα ηχηρό μήνυμα στην παγκόσμια αγορά.
Το Χρονικό της Κατάρρευσης
Η πτώση ακολούθησε την οριστική απόφαση της Amazon τον Ιανουάριο του 2024 να ακυρώσει την πολυαναμενόμενη εξαγορά ύψους 1,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων της iRobot. Αυτό συνέβη μετά από 18 μήνες εξονυχιστικής έρευνας από την FTC (Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου) και τις ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές.
Σε αυτή την ειλικρινή συζήτηση, ο Angle αναλύει το παρασκήνιο, περιγράφοντας μια βαθιά απογοητευτική διαδικασία και το αποθαρρυντικό μήνυμα που στέλνει στους επιχειρηματίες του κλάδου της τεχνολογίας. Παράλληλα, εκφράζει την αποφασιστικότητά του να προχωρήσει μπροστά, στοχεύοντας σε ένα νέο μέλλον καινοτομίας στην καταναλωτική ρομποτική.
Σημείωση: Αυτή η συνέντευξη έχει υποστεί επεξεργασία για λόγους συντομίας και σαφήνειας.
Η Αποκαλυπτική Συνέντευξη
TC: Χαρακτηρίσατε την πτώχευση "αποφεύξιμη" και "τραγωδία για τους καταναλωτές". Εξηγήστε μου τι πιστεύετε ότι έκαναν λάθος οι ρυθμιστικές αρχές μπλοκάροντας την εξαγορά της Amazon.
CA: Νομίζω ότι υπάρχει ένα πραγματικό μάθημα γύρω από τον ρόλο της FTC και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο θεμελιώδης στόχος, φυσικά, είναι να αποφευχθούν οι καταχρήσεις που μπορεί να συμβούν στα μονοπώλια, με σκοπό την προστασία της επιλογής των καταναλωτών και τη διαφύλαξη της καινοτομίας.
Αυτό που συνέβη στην πραγματικότητα ήταν ότι η iRobot και η Amazon ενώθηκαν με ρητό σκοπό τη δημιουργία περισσότερης καινοτομίας και περισσότερων επιλογών για τον καταναλωτή, σε μια εποχή που η πορεία της iRobot ήταν ειλικρινά διαφορετική από εκείνη που βρισκόταν αρκετά χρόνια νωρίτερα.
Τα δεδομένα της αγοράς
Τα στοιχεία ήταν ξεκάθαρα:
- Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, είχαμε μερίδιο αγοράς 12% [αλλά ήταν] μειούμενο, όπου ο νούμερο ένα ανταγωνιστής βρισκόταν μόλις τρία χρόνια στην αγορά. Αυτό αποτελεί σχεδόν τον ορισμό μιας ζωντανής και δυναμικής αγοράς, και όχι ενός μονοπωλίου.
- Αντίστοιχα στις Ηνωμένες Πολιτείες, αν και το μερίδιο αγοράς της iRobot ήταν υψηλότερο, παρουσίαζε πτωτική τάση, ενώ υπήρχαν πολλαπλοί αυξανόμενοι ανταγωνιστές που έφερναν εξωτερική καινοτομία και νέες λύσεις AI στην αγορά.
Αυτό θα έπρεπε να ήταν αυτονόητο για τις αρχές. Θα έπρεπε να είναι μια έρευνα τριών ή τεσσάρων εβδομάδων. Αντ' αυτού, εξελίχθηκε σε μια διαδικασία που κράτησε ενάμιση έτος, με τα γνωστά αποτελέσματα...