
Η Cloudflare Παρουσιάζει το "Pay per Crawl": Πληρωθείτε για το Περιεχόμενό σας από τις Εταιρείες AI
Η Cloudflare, ο γίγαντας των υποδομών cloud που υποστηρίζει το 20% του παγκόσμιου ιστού, φέρνει μια πραγματική επανάσταση. Την Τρίτη ανακοίνωσε την έναρξη μιας νέας αγοράς (marketplace) που φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά τη σχέση μεταξύ των ιδιοκτητών ιστοσελίδων και των εταιρειών AI. Ο απώτερος στόχος; Να δώσει στους εκδότες και τους δημιουργούς περιεχομένου—συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας—ουσιαστικό έλεγχο και τη δυνατότητα αποζημίωσης για το υλικό τους.
Η Προετοιμασία για μια Νέα Αγορά
Τον τελευταίο χρόνο, η Cloudflare έχει εισαγάγει διάφορα προηγμένα εργαλεία για να βοηθήσει τους εκδότες να αντιμετωπίσουν την ανεξέλεγκτη άνοδο των AI crawlers (προγράμματα που «σαρώνουν» το διαδίκτυο για δεδομένα εκπαίδευσης). Ανάμεσα σε αυτά, ξεχωρίζει μια λύση που με ένα κλικ μπλοκάρει τα περισσότερα AI bots, καθώς και ένας πίνακας ελέγχου (dashboard) που αναλύει λεπτομερώς πώς οι AI crawlers αλληλεπιδρούν με μια ιστοσελίδα.
Αυτή η εξέλιξη δεν ήρθε από το πουθενά. Σε μια συνέντευξή του στο TechCrunch το 2024, ο CEO της Cloudflare, Matthew Prince, είχε αποκαλύψει ότι αυτά τα προϊόντα έθεταν τα θεμέλια για κάτι μεγαλύτερο: μια νέα αγορά όπου οι εκδότες θα μπορούσαν να διανέμουν το περιεχόμενό τους σε εταιρείες AI και να αποζημιώνονται δίκαια για αυτό.
Τώρα, η Cloudflare κάνει αυτή την καινοτομία πραγματικότητα.
Pay per Crawl: Πώς Λειτουργεί η Τεχνολογία
Το όνομα του νέου εγχειρήματος είναι Pay per Crawl, και η Cloudflare το λανσάρει ως «πείραμα» σε private beta από αυτή την Τρίτη. Οι ιδιοκτήτες ιστοσελίδων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μία από τις παρακάτω τρεις οδούς για το περιεχόμενό τους:
- Αποζημίωση ανά Crawl: Να επιτρέπουν σε συγκεκριμένους AI crawlers, κατά περίπτωση, να «σαρώνουν» (scrape) την ιστοσελίδα τους με μια καθορισμένη τιμή — ουσιαστικά μια μικροπληρωμή για κάθε «crawl».
- Δωρεάν Πρόσβαση: Να επιτρέπουν σε AI crawlers να σαρώνουν την ιστοσελίδα τους ελεύθερα, χωρίς κόστος, αν το επιθυμούν.
- Πλήρης Αποκλεισμός: Να τους μπλοκάρουν όλους, εντελώς, διατηρώντας τον απόλυτο έλεγχο.
Η Cloudflare ισχυρίζεται ότι η προηγμένη τεχνολογία της θα επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να διακρίνουν αν οι crawlers συλλέγουν δεδομένα για την εκπαίδευση μοντέλων AI, για να εμφανίζονται στις απαντήσεις αναζήτησης AI, ή για άλλους σκοπούς.
Σε μεγάλη κλίμακα, η αγορά της Cloudflare είναι μια τεράστια ιδέα που θα μπορούσε να προσφέρει στους εκδότες ένα βιώσιμο επιχειρηματικό μοντέλο για το μέλλον της AI — τοποθετώντας ταυτόχρονα την ίδια την Cloudflare στο επίκεντρο όλων των εξελίξεων.
Το Μέλλον των Εκδοτών στην Εποχή της AI
Αυτή η τεχνολογική εξέλιξη έρχεται σε μια κρίσιμη στιγμή, καθώς οι εκδότες ειδήσεων, τόσο διεθνώς όσο και στην ελληνική αγορά, αντιμετωπίζουν υπαρξιακά ερωτήματα για το μέλλον τους. Η επισκεψιμότητα από την Αναζήτηση της Google φθίνει, ενώ η δημοτικότητα των AI chatbots εκτοξεύεται, διαμορφώνοντας ένα νέο τοπίο στον τρόπο που το κοινό ανακαλύπτει και καταναλώνει πληροφορίες.
Οι Δύο Δρόμοι (Μέχρι Σήμερα)
Μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει μια ξεκάθαρη απάντηση για το πώς θα επιβιώσουν οι εκδοτικοί οργανισμοί στο νέο περιβάλλον της Τεχνητής Νοημοσύνης. Κάποιοι, όπως οι New York Times, έχουν επιλέξει τη νομική οδό, καταθέτοντας μηνύσεις εναντίον τεχνολογικών εταιρειών για την εκπαίδευση των μοντέλων AI τους σε ειδησεογραφικά άρθρα χωρίς άδεια. Εν τω μεταξύ, άλλοι εκδότες επιλέγουν τον δρόμο των πολυετών συμφωνιών, παραχωρώντας άδειες χρήσης του περιεχομένου τους έναντι αδράς αμοιβής.
Η λύση της Cloudflare προτείνει μια τρίτη, πιο αυτοματοποιημένη οδό, τοποθετώντας τον έλεγχο και τη δυνατότητα κέρδους ξανά στα χέρια των δημιουργών.