
AI Σύντροφοι: Βάζουν οι εταιρείες το κέρδος πάνω από την ψυχική υγεία;
Στην εποχή που η τεχνολογία καλπάζει και η AI φέρνει μια πραγματική επανάσταση στην καθημερινότητά μας, εγείρεται ένα κρίσιμο ερώτημα: Έχουν άραγε οι εταιρείες AI κίνητρο να βάλουν τη δημόσια υγεία και την ευημερία πάνω από όλα;
Σύμφωνα με δύο κορυφαίους γιατρούς, η τρέχουσα απάντηση για το μέλλον της ψηφιακής συμβίωσης είναι ένα ηχηρό «όχι».
Η προειδοποίηση από το Harvard και το Baylor
Σε μια βαρυσήμαντη νέα δημοσίευση στο έγκριτο περιοδικό New England Journal of Medicine, γιατροί από το φημισμένο Harvard Medical School και το Κέντρο Ιατρικής Ηθικής και Πολιτικής Υγείας του Baylor College of Medicine υποστηρίζουν ότι τα αντικρουόμενα κίνητρα στην αγορά της AI έχουν δημιουργήσει ένα επικίνδυνο περιβάλλον για τους χρήστες.
Η άνοδος της «Σχεσιακής AI»
Συγκεκριμένα, εστιάζουν στην ανερχόμενη κατηγορία που ονομάζεται «σχεσιακή AI» (relational AI). Η τεχνολογία αυτή ορίζεται στο έγγραφο ως προηγμένα chatbots σχεδιασμένα να:
- Προσομοιώνουν συναισθηματική υποστήριξη.
- Προσφέρουν ψηφιακή συντροφικότητα.
- Δημιουργούν αίσθηση οικειότητας.
Οι συγγραφείς προειδοποιούν ότι το κίνητρο για κυριαρχία στην παγκόσμια αγορά της AI μπορεί να υποβιβάσει την ψυχική υγεία και την ασφάλεια των καταναλωτών σε παράπλευρες απώλειες.
Οι κίνδυνοι της συναισθηματικής εξάρτησης από την AI
Η δημοσίευση επισημαίνει σοβαρούς κινδύνους που ελλοχεύουν πίσω από την υπόσχεση της ψηφιακής συντροφικότητας. Καθώς αυτή η νέα μορφή εξέλιξης στις ανθρώπινες σχέσεις δεν είναι ακίνδυνη, οι ειδικοί σημειώνουν:
«Αν και η σχεσιακή AI έχει πιθανά θεραπευτικά οφέλη, πρόσφατες μελέτες και αναδυόμενες περιπτώσεις υποδηλώνουν πιθανούς κινδύνους συναισθηματικής εξάρτησης, ενίσχυσης ψευδαισθήσεων, εθιστικών συμπεριφορών και ενθάρρυνσης αυτοτραυματισμού».
Ταυτόχρονα, οι συγγραφείς τονίζουν την τεράστια πίεση που δέχονται οι εταιρείες για να κρατήσουν τους χρήστες συνδεδεμένους. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά, «οι εταιρείες τεχνολογίας αντιμετωπίζουν αυξανόμενες πιέσεις για τη διατήρηση της δέσμευσης των χρηστών (user engagement), κάτι που συχνά περιλαμβάνει αντίσταση στη ρύθμιση, δημιουργώντας ένταση μεταξύ της δημόσιας υγείας και των κινήτρων της αγοράς».
Το μεγάλο δίλημμα για τη Δημόσια Υγεία
Το έγγραφο θέτει ένα κρίσιμο ερώτημα που μας αφορά όλους, είτε βρισκόμαστε στην Ελλάδα είτε οπουδήποτε αλλού στον κόσμο:
«Εν μέσω αυτών των διλημμάτων, μπορεί η δημόσια υγεία να βασιστεί στις εταιρείες τεχνολογίας για την αποτελεσματική ρύθμιση της ανθυγιεινής χρήσης της AI;»
Ο Dr. Nicholas Peoples, κλινικός υπότροφος στην επείγουσα ιατρική στο Massachusetts General Hospital του Harvard και ένας από τους συγγραφείς της μελέτης, δήλωσε ότι ένιωσε την ανάγκη να ασχοληθεί με το ζήτημα τον περασμένο Αύγουστο, αφού έγινε μάρτυρας ...