
AI στην Εκπαίδευση: Η Έρευνα που Αποκαλύπτει γιατί οι Φοιτητές Εμπιστεύονται τα Chatbots
Η τεχνολογία του AI φέρνει μια πραγματική επανάσταση στον χώρο της εκπαίδευσης. Σύμφωνα με μια νέα έρευνα, μια συντριπτική πλειοψηφία Αμερικανών φοιτητών χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη στις σπουδές της — και ο λόγος πίσω από αυτή την εξέλιξη αποτελεί μια θλιβερή μαρτυρία για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που φαίνεται να βρίσκεται σε κρίση.
Η Έρευνα που Σοκάρει: Αποφυγή Κριτικής και Ανωνυμία
Σε μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Tech Trends, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας στο Charlotte έκαναν μια σημαντική ανακάλυψη. Δεν διαπίστωσαν απλώς ότι οι περισσότεροι φοιτητές αξιοποιούν το AI για τις ακαδημαϊκές τους εργασίες, αλλά ότι πολλοί προτιμούν αυτή την προηγμένη τεχνολογία για έναν τραγικό λόγο: επειδή δεν τους κρίνει όπως ένας καθηγητής ή ένας δάσκαλος.
Ρωτώντας 460 φοιτητές, οι ερευνητές έθεσαν μια σειρά ερωτήσεων σχετικά με το πώς και γιατί χρησιμοποιούν το AI στις σπουδές τους.
Η έλλειψη κριτικής και η ανωνυμία που προσφέρει το AI αποδείχθηκαν δύο από τα κυρίαρχα συναισθήματα που ευνοούν τη χρήση του από τους φοιτητές.
Τα νούμερα είναι αποκαλυπτικά για τη διείσδυση του AI στον ακαδημαϊκό χώρο. Σύμφωνα με τη μελέτη του UNCC:
- 40,2% των φοιτητών δήλωσε ότι χρησιμοποιεί το AI στις σπουδές του «πολύ συχνά».
- 38,9% δήλωσε ότι το κάνει περιστασιακά.
Το AI ως «Αμερόληπτος» Θεραπευτής και Σύμβουλος
Αυτό το φαινόμενο, βέβαια, δεν περιορίζεται στο ακαδημαϊκό περιβάλλον. Το έχουμε παρατηρήσει και σε άλλες χρήσεις του AI, όπως για παράδειγμα σε ανθρώπους που συζητούν τα προβλήματα των σχέσεών τους με το ChatGPT, καθώς το θεωρούν έναν «αμερόληπτο» και πάντα διαθέσιμο συνομιλητή.
Πράγματι, όλο και περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα chatbots ως μια μορφή θεραπείας. Αυτό συμβαίνει όχι μόνο επειδή οι ανθρώπινοι ψυχοθεραπευτές είναι συχνά οικονομικά δυσπρόσιτοι λόγω προβλημάτων με τις ασφαλιστικές καλύψεις, αλλά και επειδή πολλοί νιώθουν ότι η τεχνολογία τούς κρίνει λιγότερο, επιτρέποντάς τους να εκφραστούν πιο ελεύθερα.
Τι Σημαίνει αυτό για το Μέλλον της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα;
Η έρευνα αυτή προσφέρει μια συναρπαστική ματιά στο παρόν και το μέλλον της μάθησης. Δυστυχώς, η μελέτη δεν ανέλυσε τα συναισθήματα των φοιτητών σχετικά με την ασφάλεια του AI σε ποσοστά ή αριθμούς, οπότε δεν γνωρίζουμε ακριβώς πόσοι ανησυχούν για την ιδιωτικότητα των δεδομένων τους.
Αυτό το φαινόμενο από τις ΗΠΑ θέτει ένα κρίσιμο ερώτημα και για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι οι Έλληνες φοιτητές έτοιμοι να υιοθετήσουν το AI με τον ίδιο ρυθμό; Και κυρίως, είναι τα ελληνικά πανεπιστήμια προετοιμασμένα για αυτή την καινοτομία, ώστε να την ενσωματώσουν ως ένα δημιουργικό εργαλείο αντί να την αντιμετωπίζουν ως απειλή; Το μέλλον της παιδείας εξαρτάται από την απάντηση.