
Η άνοδος, η μαγεία και η "προσγείωση" της Τεχνητής Νοημοσύνης
Κάποια απογοήτευση ήταν ίσως αναπόφευκτη στον κόσμο της τεχνολογίας. Όταν η OpenAI κυκλοφόρησε μια δωρεάν web εφαρμογή που ονομάζεται ChatGPT στα τέλη του 2022, άλλαξε ριζικά την πορεία μιας ολόκληρης βιομηχανίας — επηρεάζοντας άμεσα και αρκετές παγκόσμιες οικονομίες.
Εκατομμύρια άνθρωποι άρχισαν να συνομιλούν με τους υπολογιστές τους, και για πρώτη φορά, οι υπολογιστές άρχισαν να απαντούν με νόημα. Μαγευτήκαμε από αυτή την επανάσταση και δικαιολογημένα περιμέναμε περισσότερα.
Ο ανταγωνισμός των τεχνολογικών κολοσσών
Και πράγματι, τα λάβαμε. Οι κολοσσοί και οι εταιρείες τεχνολογίας έσπευσαν να παραμείνουν μπροστά στις ραγδαίες εξελίξεις, λανσάροντας ανταγωνιστικά προϊόντα που ξεπερνούσαν το ένα το άλλο με κάθε νέα κυκλοφορία, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα δυνατοτήτων:
- Φωνή
- Εικόνες
- Βίντεο
Μέσα σε ένα κλίμα ασταμάτητου ανταγωνισμού, οι εταιρείες AI παρουσίαζαν κάθε νέα έκδοση προϊόντος ως μια σημαντική ανακάλυψη, ενισχύοντας την ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση ότι αυτή η τεχνολογία θα γινόταν συνεχώς και εκθετικά καλύτερη.
Οι ένθερμοι υποστηρικτές τόνιζαν ότι η πρόοδος ήταν εκθετική. Δημοσίευσαν εντυπωσιακά διαγράμματα που αποτύπωναν πόσο μακριά είχαμε φτάσει σε σχέση με τα μοντέλα της περασμένης χρονιάς: «Κοιτάξτε πώς ανεβαίνει η γραμμή!».
Το Generative AI φαινόταν ικανό να κάνει τα πάντα, δημιουργώντας την αίσθηση ότι το μέλλον είναι ήδη εδώ.
Ωστόσο, το 2025 αποδείχθηκε μια χρονιά απολογισμού και αναγκαίας διόρθωσης.
Αυτή η ιστορία είναι μέρος του πακέτου Hype Correction του MIT Technology Review, μιας σειράς που επαναπροσδιορίζει τις προσδοκίες σχετικά με το τι πραγματικά είναι το AI, τι καθιστά δυνατό και πού πηγαίνουμε μετά.
AI: Υποσχέσεις και Πραγματικότητα
Για αρχή, πρέπει να παραδεχτούμε ότι οι επικεφαλής των κορυφαίων εταιρειών AI έδωσαν βαρύγδουπες υποσχέσεις που δεν μπόρεσαν να τηρήσουν πλήρως. Μας είπαν ότι το Generative AI θα έφερνε κοσμογονικές αλλαγές, όπως:
- Αντικατάσταση του εργατικού δυναμικού γραφείου.
- Δημιουργία μιας νέας εποχής αφθονίας.
- Επίτευξη μεγάλων επιστημονικών ανακαλύψεων.
- Καίρια συμβολή στην εύρεση νέων θεραπειών για ασθένειες.
Το φαινόμενο FOMO (Fear Of Missing Out) στις οικονομίες όλου του κόσμου, και σίγουρα στον Παγκόσμιο Βορρά, έκανε τους CEOs να σκίσουν τα παραδοσιακά εγχειρίδια στρατηγικής και να προσπαθήσουν να μπουν βιαστικά στη δράση της καινοτομίας.
Τότε ήταν που άρχισε να ξεθωριάζει η αρχική λάμψη. Αν και η τεχνολογία μπορεί να είχε παρουσιαστεί ως η απόλυτη λύση...